Saturday, July 30, 2011

Betol ke Starbuck Haram?


aku ade terbuka kat beberape tempat,heboh sekarang nie pasal starbuck nie haram. betol ke??aku pun x sure la sangat sebab aku nie bukan nye budak hot yang suke lepak kat tempat2 grand. hahahahahha :D aku rase diorang yang lepak kat tempat2 cam nie semua nak hhot je. aku pun try researh kat beberape tempat,n sekarang aku pun bingung.

banyak artical yang aku jumpe semua tulis macam nie : 
"... Please note that all chocolate, vanilla and coffee drinks at 
Coffee Bean and Starbuck contains E471 (Emulsifier 471),
mono di-glycefides which is from animal origin (pork).
Raspberry Frap uses cherries that has been dip n 
alcohol & the tiramisu contains RUM. 
Please pass this message to our muslim friends. 
Call JAKIM 03 - 8886 4000 for more info~
..."

maksud die, semua coklet,vanila ngan kopi yang ada di coffee bean dan starbuck mengandungi E471,(mono di-glycefides yang mengandungi unsur babi. Raspberry Frap yang menggunakan ceri dah dicelup dengan alkohol. tiramisu lak ade RUM. 


aku pun try cari beberape maksud yang x berape familiar ngan aku.


E471 (Emulsifier 471)
satu elemen yang digunakan untuk mencampurkan antara minyak@lemak dengan air. 2 sebab la aiskrim yang korang makan sedap. klu x de elemen nie,ais krim korang jadi la macam ais krim malaysia yang keras macam batu 2. 
A. Two immiscible liquids, not yet emulsified.
B. An emulsion of Phase II dispersed in Phase I.
C. The unstable emulsion progressively separates.
D. The surfactant (purple outline around particles) positions itself on the interfaces between Phase II and Phase I, stabilizing the emulsion




tapi bende nie x semestinya dari lemak haiwan, dari minyak kelape sawit pn ade-[ rujuk sini ]. tapi masalahnye,die tulis bende alah nie ade mono di-glycefides yang berasal dari lemak haiwan,iaitu babi. tapi kepastiannye aku x pasti la. aku pun x jumpe faktanye.


antara kod makanan yang juga menggunakan bahan dari babi yang lain adalah;
E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904. [ sumber ]


Raspberry Frap lak yang gune ceri dah dicelup ngan alkohol. bagi korang yang x taw pasal alkohol boleh rujuk Sini. nie lak contoh bond untuk alkohol.


Ball-and-stick model of the hydroxyl (OH) functional group in an alcohol molecule

The hydroxyl (OH) functional group in an alcohol molecule


Tiramisu yang dah memang sedap 2 pun haram hukumnye, dan klu korang nak taw,memang tiramisu nie ade rum. korang taw x rum 2 ape??n pernah makan x tiramisu??klu x pernah,tengok nie k..




sedap kan klu tengok?nie la yang aku cakap ade rum 2.. [ sumber ]





nie lak contoh2 rum yang aku cakap 2..klu korang tengok Pirate Of The Carribbean 2,Jack Sparrow memang suke sangat ngan bende nie..untuk maklumat lanjut, Klik Sini..

sumber :-

tapi,aku musykil gak dengan beberape laman web yang aku jumpe td, ade gak yang mengatakan starbuck nie x haram. aku no komen la sebab aku bukannye orang hot yang selalu nak lepak starbuck, tapi aku kesian kat sedare sesama muslim aku, pasal bende kecik yang di anggap remeh nie, boleh menghitamkan hati dan kesannye korang akan jadi degil,susah nak belajar dan kurang ajar. keruntuhan akhlak dan masalah sosial juga bole berlaku klu perkare kecik macam nie korang anggap remah. cube korang bace kat Sini..

GG :- wallahu'alam...pandai2 la pikir sendiri.. :)

2 comments: