Tuesday, August 2, 2011

Kisah Aku Dan Dia


assalamualaikum dan salam sejahtera. firstly aku nak ucapkan thanks kepada sesiapa yang sudi berkunjung kat blog aku yang x seberapa ni. aku adalah seorang bloger baru yang cuba mencari sesuatu didalam hidup. aku mencari erti, jalan dan panduan serta pedoman hidup agar aku tidak sesat suatu hari nanti. thanks banyak2 aku ucapkan kepada sesiapa yang sudi meluangkan masa berkongsi pendapat dengan aku. tapi sebenarnya,aku nak membicarakan tentang cinta. apa makna cinta? persoalan yang sering kita lontarkan jika kita kecewa. tetapi bila di saat bahagia kita tidak pernah terfikir untuk membuat persiapan di hari kecewa? cinta adalah perkara yang subjektif untuk dibincangkan,tiada makna tepat dan tiada erti sedalamnya untuk cinta.

cinta boleh terjadi dalam banyak perkara, contohnya cinta pada haiwan,tumbuh-tumbuhan,alam semesta, keindahan alam,cinta pada tuhan,pada makhluknya termasuk cinta sesama manusia. jadi,apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan cinta?adakah cinta itu satu permainan perasaan? atau cinta itu adalah gabungan antara keikhlasan,kejujuran dan kefahaman? atau cinta hanya istilah untuk memuaskan nafsu serakah? mari kita lihat; 

cinta pada bunga, bunga akan layu, tidak mekar selamanya, tidak senantiasa harum saat mekarnya.

cinta pada harta, harta akan habis, harta tidak kekal, harta hanya dunia.

cinta pada manusia, manusia akan mati, lawa hanya sementara, baik hanya dunia.

cinta pada negara, negara akan musnah, musnah dengan pembangunan, ego dan tamak.

jadi, siapa yang selayaknya kita cintai??siapa yang selayaknya kita berkorban??siapa selayaknya kita sayang??siapa selayaknya kita sanjung?? siapa selayaknya kita junjung?? siapa selayaknya kita tunduk??

siapa pula yang menyayangi kita?? 

seringkali manusia lupa dan alpa dengan dunia, serta sering terpedaya dengan tipu helah syaitan yang direjam. mana perginya iman seorang muslim yang kuat yang seharusnya ada dalam diri kita?? MANA PERGINYA BENTENG KEIKHLASAN DALAM SETIAP DIRI SEORANG MUSLIM??dan mana perginya luhur kejujuran dalam diri yang bergelar islam??manusia tegar melakukan kesilapan meskipun dugaan yang diterima amat kecil,meskipun dugaan yang diterima hanya remeh... contoh;

bila patah hati, bila kecewa, bila diturunkan dugaan. mana perginya kesabaran?mana perginya keikhlasan?

bila cinta ditolak, bila dihina, bila dicaci. mana perginya rendah diri? mana perginya sabar dalam hati?

seharusnya kita selami semula sedalam-dalamnya perasaan kita, dalam benak sanubari kita, dan dalam jiwa setiap kita. cuba kita cari, fahami dan perbetulkan keadaan, ruang dan masa. apa yang kita perlukan adalah sinar kebahagiaan, sinar harapan dan sinar keberkatan dari - Nya. cuba kita kembali kepada - Nya. hanya Dia yang layak disembah dan layak kita cinta serta layak kita sayang.


Allah yang mencipta langit dan bumi, tiada yang maha esa lagi maha kuasa selain - Nya. selayaknya kita mencintai Die,kerna Die x pernah mengecewakan perasaan orang yang mencintai - Nya. malah Die akan menurunkan keberkatan dan kesenangan untuk hamba - Nya. cari lah keredhaan - Nya, bukan mencari pahala - Nya. berilah sebanyak mungkin, bukan menerima sebanyak mungkin.

GG :- saje-saje je nak kongsi apa yang terpendam. =)

No comments:

Post a Comment